حفظ شان و کرامت انسانی مبتلایان به اعتیاد اولویت برنامه‌های بهزیستی است

به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر و با حضور شیرازی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران، بریمانی مدیرکل بهزیستی استان، رامشی رییس اداره فرهنگی معاونت پیشگیری از جرم دادگستری مازندران، آگاه نماینده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و قلندری سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری استان، کارگاه آموزشی مشاوره فردی و خانوادگی در درمان اعتیاد ویژه مدیران داخلی مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در مجتمع آموزشی فرهنگی شهید عظیمی بابلسر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به شعار جهانی هفته مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در سال 2024 با عنوان" اولویت سرمایه گذاری؛ پیشگیری از اعتیاد" ، اعتیاد را نمادی از آسیب های پنهان روحی، روانی، شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی دانست و گفت: آسیب های عاطفی دوران کودکی، عدم مهارت در مدیریت هیجانات دوران نوجوانی، اختلالات شخصیت، مشکلات خانوادگی، سبک فرزند پروری، افسردگی و.... می تواند در بوجود آمدن اعتیاد نقش بسزایی ایفا کند.

وی ادامه داد: بهزیستی تنها دستگاه دولتی عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر است که در تمامی طیف پیشگیری اولیه، درمان، بازتوانی، کاهش آسیب اعتیاد و همچنین حمایت های اجتماعی، برنامه دارد و با تکیه بر دانش تخصصی سازمانی نقش مهمی در این حوزه ها ایفا می کند که همه این موارد نشان از اهتمام دولت در امر پیشگیری و درمان اعتیاد است.

 بریمانی سازمان بهزیستی را پرچمدار الگوهای نوین در حوزه درمان اعتیاد دانست و اظهار داشت: سازمان بهزیستی در عرصه پیشگیری و درمان اعتیاد با طراحی الگوهای نوین و بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تجربی، تمام تلاش خود را در زمینه کاهش آسیب اعتیاد و حمایت های اجتماعی از بهبودیافتگان به کار گرفته است.

وی حفظ شان و کرامت انسانی مبتلایان به اعتیاد را اولویت برنامه‌های بهزیستی عنوان کرد و گفت: حضور مبتلایان به اعتیاد در مراکز درمان اعتیاد با هدف بازگشت به آغوش خانواده و اجتماع صورت می گیرد و حفظ کرامت انسانی منجر به بازتوانی شخصیت فرد می شود.

 این مسوول با بیان اینکه ۱۲۴ مرکز درمان اعتیاد در سطح استان با نظارت بهزیستی مشغول ارائه خدمات به معتادین متقاضی درمان و همچنین بیماران معرفی شده از سوی دستگاه قضایی هستند، تصریح کرد: این مراکز شامل؛ مراکز گذری کاهش آسیب و بازتوانی اعتیاد، مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی، درمان سرپایی دارویی می باشد که از این تعداد ۴۸ مرکز در حال حاضر در قالب مراکز اقامتی درمان اعتیاد به ارائه خدمات درمانی به جامعه هدف می پردازند. 

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۱۴ هزار نفر در این مراکز پذیرش و پس از بهبودیافتگی ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه آموزش نقش بسزایی در ارتقا عملکرد این مراکز در عرصه درمان اعتیاد دارد، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا دانش و مهارت تمام کسانی که در حوزه درمان اعتیاد در مراکز فعال هستند را به روز رسانی کنیم و به همین منظور اقدامات متنوعی را برای بهبود عملکرد آنان تدوین کرده ایم که برگزاری این کارگاه یکی از این اقدامات است.

مدیرکل بهزیستی مازندران در پایان گفت: فعالیتهای جاری و برنامه های بهبود و بازتوانی، فرایند ارجاع، ترخیص و پیگیری مبتنی بر قوانین و مقررات، رعایت دقیق بخشنامه های ابلاغی و ... می تواند به بهبود عملکرد مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد استان منجر شود.

کد خبر 111079

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد